Як виникла теорія
Книга "Покоління" американських вчених Нейла Хоува (Neil Howe) та Вільяма Штрауса (William Strauss) вийшла у 1991 році. Її основна теорія полягає у тому, що кожні 20-25 років у світі відбувається зміна поколінь.
Людей всередині одного покоління об'єднують спільні цінності, особливості поведінки й звички.
Такими схожими між собою, люди однієї вікової групи стають через світові історичні події, під час яких вони дорослішали. Незалежно від країни народження, покоління одночасно проживає наслідки війни або економічну кризу.
Наприклад, бабусі, які виросли у повоєнні голодні роки, усе життя робили дуже багато їстівних запасів та "загодовували" дітей і онуків.
Ще тут доречне поняття колективної травми – тих травматичних подій, які вплинули не тільки на покоління, що їх проживали, але й на кілька наступних, додає психолог, член Української cпілки психотерапевтів Ігор Лубківський.
За словами психолога, травми мають й позитивну сторону для поколінь: зокрема вони дають людям можливість усвідомити, що вони сильні, якщо змогли пройти через це.
"Пережита травма може обмежувати наступний розвиток людини, але з іншого боку - завдяки травмам люди вчаться виживати в подібних критичних умовах.
"Це треба пережити і стати більш сильним поколінням", – резюмує Ігор Лубківський.
Президент Pew Research Center Майкл Димок пояснює, що теорія поколінь дає дослідникам інструмент для аналізу змін у поглядах людства з плином часу.
Ще покоління – це один з способів упорядкування вікових груп.
У своїй роботі Хоув та Штраус характеризували покоління починаючи аж із 1433 року. Але ми не будемо писати так багато і візьмемо чотири з них.
Точних дат віку кожного з поколінь немає. Здебільшого вони варіюються в залежності від географії.
Ми взяли за основу саме відлік авторів теорії.
"Бебі-бумери"
(приблизно 1945 – 1963 року народження)
"Бебі-бумери" не мають нічого спільного з машинами, а ось з дітьми – так.
Назва покоління пішла завдяки спалаху народжуваності (буму) після Другої світової війни.
Бебі-бумери дорослішали, коли підкорявся космос, розквітав СРСР, і все навколо відновлювалося після війни. Все навколо святкувало і раділо – покоління переможців.
Вони жили у відносно стабільний час та були об'єднані ідеєю світлого майбутнього й наддержави.
Це покоління нарешті отримало впевненість в завтрашньому дні.
The Mirror описує бебі-бумерів, як людей з твердою вірою в дотримання правил і важливості закону та порядку.
Більшість бебі-бумерів сьогодні активно працюють. За даними Living better 50, 42% бебі-бумерів відкладають вихід на пенсію.
Згідно з дослідженням Pew Research Center, у 2018 році 29% бумерів у віці від 65 до 72 років працювали, чи активно шукали роботу, на відміну від працівників "Мовчазного покоління" (1925–1942) – 21% та "Великого покоління" (1901–1924) – 19%, коли вони були у такому ж віці.
"Бумери" сильні, вміють заощаджувати та заробляти й впевнені, що всі навколо мають це робити.
За даними дослідження Insight on Wealth and Worth (США), 31% бебі-бумерів радше б віддали фінансовий спадок на благодійність, а не своїм дітям; 54% впевнені, що важливо вміти заробляти гроші самостійно.
Основні риси бебі-бумерів:
- командний дух,
- ощадливість,
- оптимізм,
- патріотизм,
- "золоті руки",
- прихильність до сім'ї,
- віра в щасливе майбутнє та трудоголізм.
Збірний образ: Умовна "бабуся" вміє шити й прекрасно готує.
Покоління Х
(приблизно 1961 – 1981 року народження)
Х – значить невідомість.
"Невідомим" називають покоління, народжене за часів перебудови.
Вони дорослішали в часи війни в Афганістані, резонансу навколо наркотиків і СНІДу.
Тоді ж настав спад народжуваності через початок продажів контрацептивів, розповідає президент Pew Research Center Майкл Димок.
"Ікси" з раннього дитинства були самостійними – і картоплю почистити, і в магазин сходити з ключиком від будинку на шиї. Через це їх інколи називають latchkey kids – діти з ключами.
В той час поки батьки "бумери" часто працювали допізна, діти "ікси" були надані самі собі, що зробило їх надмірно відповідальними.
Їх самостійність і вміння працювати виросли разом з ними. Одні з найуспішніших людей світу Джеф Безос (засновник Amazon), Ілон Маск (генеральний директор SpaceX), Ларрі Пейдж (розробник і співзасновник пошукової системи Google) – яскраві представники покоління Х.
Цінностями для покоління є родина, будинок, машина та стабільна робота.
Вони знають, щоб досягти успіху необхідна тільки сумлінна праця. Не очікують від життя всього й одразу.
"Ікси" були дорослими, коли розпався СРСР, що без сумніву вплинуло на них.
Покоління Х також називають "сендвіч-покоління", бо за даними seniorliving, сьогодні вони наче зажаті між батьками, що старіють та власними дітьми й повинні про всіх них одночасно піклуватись.
За даними дослідження Transamerica, 47% "іксів" вважають, що роблять своє життя більш надійним, в порівнянні з наступним поколінням – міленіалами.
Однак, тільки 23% економлять гроші щомісячно та відчувають впевненість в завтрашньому дні. 58% мають борги.
Основні риси покоління Х:
- налаштовані не на колектив, а на себе;
- самостійні та вміють наполегливо працювати;
- піклуються про сьогодення,
- їм важливі матеріальні блага і комфорт.
Збірний образ: Умовна "мама" працює все життя в одній компанії. Вона пробивна і дуже відповідальна. Звикла розраховувати тільки на себе.
Покоління Y або міленіали
(приблизно 1982 – 2004 року народження)
"Міленіали придумали" – найскептичніший мем про сучасну молодь.
Наприклад, придумали снідати модними панкейками, які колись називались оладками.
Y – сьогоднішня молодь.
Вони народилися, коли розпався СРСР і сталася криза 90-х. Росли, коли з'явився інтернет і вся інформація одночасно стала доступною.
Згідно з дослідженням Pew Research Center, міленіали сильніше за "бебі-бумерів" та покоління Х постраждали від економічного спаду.
З 2010 року частка працюючої молоді складала приблизно 54% – найменший показник від початку збору таких даних з 1948 року.
Ще мілленіалів називають "юппі" – young urban professionals. Молоді професіонали, що живуть у містах.
Через стрімкий розвиток технологій, цінності покоління Y кардинально змінилися.
Вони освічені, але їм не обов'язково володіти енциклопедичними знаннями, достатньо знати де нагулити.
На передній план виходить не запам'ятовування, а необхідність відрізняти правду від фейку у величезному потоці інформації.
Старші відносяться до міленіалів зі зневагою, через те, що ті "постійно у своєму телефоні" і не мають фінансової подушки.
Однак Y в телефоні навчаються і працюють, а не тільки безцільно проводять час.
Для них не існує стабільності: вони бачили, як не стало країни в якій вони народилися.
По життю міленіали нікуди не поспішають, в тому числі й дорослішати.
Настільки, що у 2015 році Всесвітня організація охорони здоров'я офіційно продовжила молодість до 44 років.
Приблизно кожен четвертий міленіал повертається жити до батьків, зазначає Pew Research Center.
За даними центру, середній вік вступу у шлюб для чоловіків у 2016 році склав 29,5 років, для жінок – 27,4 років. У 1990 році цей показник складав 26,1 для чоловіків і 23,9 років для жінок.
Ще кожен міленіал вважає себе особливим. Як і кожний інший представник цього покоління.
Основні риси "міленіалів":
- інфантилізм,
- саморозвиток,
- прагнення бути не таким як усі,
- любов до свободи,
- небажання сліпо підкорятися,
- висока самооцінка та ідеалізм.
Збірний образ: Умовний "син" нещодавно звільнився через те, що їхати в офіс було далеко.
Покоління Z
(приблизні роки народження з 2005 по теперішній час)
Поки інші покоління обговорюють "технології майбутнього", для цього покоління "майбутнє" вже настало.
Вони не читають друкованих газет, не уявляють життя без інтернету і народилися вже зі сторінками у соцмережах.
Вони не заблукають, тому що є навігатор, вони не будуть нерозумними, бо запитають у Siri чи Google.
Президент Pew Research Center Майкл Димок розповідає, що унікальним покоління Z робить те, що весь технологічний прогрес був частиною їхнього життя від самого народження.
Наприклад, перший IPhone вийшов у 2007 році, коли Z тільки починали жити, тому вони не знають світу без айфону.
Особливості Z остаточно не виявлені – представники покоління в основному неповнолітні, а частина характерних рис зміниться з віком та впливом світових глобальних подій.
Якщо бебі-бумери – це дискети, "ікси" – CD диски, міленіали – флешки, то покоління Z вже не було б фізичним носієм. Їх можна порівняти з хмарним сховищем. Вони – не доповнення до інтернету. Вони – інтернет.
Але технології – не єдине, що відрізняє Z від поколінь до них.
Як пише у своїй книзі професорка психології Джин Твенге, вони також відрізняються в тому, як проводять свій час, як ставляться до релігії, сексуальності й політики.
Z відкидають колись священні соціальні табу і хочуть різноманітності у своєму житті й кар'єрі.
Більше, ніж попередні покоління, вони одержимі безпекою, зосереджені на терпимості та подоланні соціальної нерівності.
Психологиня Джин Твенге додає, що Z також зростають повільніше, ніж попередні покоління: вісімнадцятирічні виглядають і поводяться як п'ятнадцятирічні.
Наслідки постійного "онлайн" для Z тільки зараз стають об’єктом уваги і мають як позитивні так і негативні сторони, пише Майкл Димок.
Згідно з прогнозами Urban Dictionary, покоління Z буде більш обережним та консервативним.
Не дивлячись на розмаїття гаджетів і пристроїв, Z рано починають заробляти.
Під час шкільних канікул групи з пошуку роботи в Facebook кишать оголошеннями від школярів та їхніх батьків щодо можливостей трохи підзаробити.
У 2017 році, видання K.Fund Media провело невелике опитування підлітків у віці 13-17 років, їх батьків, знайомих або близьких родичів щоб зрозуміти українське покоління Z.
З них – 26,9% підлітків мав досвід підробітків за власною ініціативою, 18,5% працювали за ініціативою батьків, 22,2% проявили ініціативу, але не знайшли гарного варіанту.
Вони впевнено почувають себе в інформаційному потоці й вміють використовувати знання. Наприклад, 17-річний підліток Вулф Цукіер, стажувався собі в NASA, а на третій день взяв і відкрив нову планету.
А найбагатшим YouTube-блогером у 2019 році став Райан Каджи. Йому всього 8 років, але його канал Ryan's World заробив за рік $26 млн.
А однією з найобговорюваніших особистостей у світі є 17-річна екоактивістка Грета Тунберг.
"Сучасні діти не порушують правил і закликають до гуманних реформ. Вони виступають проти дресс-коду, через те що він закликає соромитись свого тіла, або може бути несправедливим до гендеру", – пише американський письменник Ніл Хоуб для Forbes.
Основні риси покоління Z:
- відповідальність,
- інтерес до екологічних проблем,
- здатність обробляти багато інформації,
- вміння виділити важливе,
- усвідомлення своїх бажань.
Збірний образ: Умовний молодший брат іноді позичає старшому свій iPad, на який заробив сам.
Хто народиться далі?
Автори теорії виявили закономірність: приблизно кожні 80 років цінності поколінь збігаються.
Зараз можна тільки здогадуватись, яким буде покоління після Z.
Деякі дослідники вже виділяють покоління A (альфа, 2011-2025). Очікується що до 2025 року вони стануть найбагатшим, найосвіченішим і технологічно найграмотнішим поколінням в історії.
Ймовірно, багато чого в їхньому житті замінить штучний інтелект і клімат істотно зміниться.
Звісно існують критики теорії поколінь: вона показує лише частину факторів, а світ надто великий, щоб їх всі врахувати.
Деякі люди кажуть, що за характеристиками більш схожі на покоління старше, чи молодше.